Il virus ci rende tutti eguali? Tutt’altro, a cominciare dai bambini!

di Giorgio Tamburlini

Pare utile condividere il messaggio che Jack P. Shonkoff ha molto opportunamente lanciato ieri.  Ma chi è Jack P. Shonkoff? Per i non addetti ai “lavori della prima infanzia” Jack è un pediatra dello sviluppo, e da tempo dirige, essendone stato l’ispiratore, il Center for Developing Child presso l’Università di Harvard, dove insegna. Molto di quello che sappiamo, e buona parte di quello che abbiamo iniziato a fare sotto l’ombrello concettuale dell’ECD (Early Child Development) lo ha visto come scopritore, iniziatore, propugnatore, oltre che docente e conferenziere. Insomma, è uno dei nostri massimi maestri.

Cosa ci dice, dunque, Jack Shonkoff? In sintesi, per chi non avesse la pazienza, e sufficienti conoscenze linguistiche, per leggersi tutto il suo messaggio, ci dice che non è affatto vero che il Coronavirus (come tante altre malattie peraltro, quasi tutte, sia pure in misura e con modalità diverse) non guarda in faccia nessuno e colpisce tutti in misura eguale. Certo, Alberto di Monaco, il negoziatore della Commissione, Il Ministro qui e il Presidente là, il noto artista e il famoso sportivo sono stati contagiati così come l’operaio e l’impiegata. E sappiamo che, per fortuna, i bambini ne sono parzialmente immuni e comunque poco vulnerabili. Ma sono le conseguenze sia immediate che a medio termine, che si distribuiscono in maniera drammaticamente diseguale.

Un bambino la cui famiglia non ha mezzi e risorse sta subendo e subirà più danni dalla perdita delle opportunità, non solo cognitive, offerte dalla scuola. Un bambino che a causa di qualche disabilità o disturbo dello sviluppo ha bisogno di sostegno aggiuntivo non può riceverlo che in parte. Per non parlare di quei bimbi che a causa di migrazioni recenti e forzate hanno perduto gran parte dei loro punti di riferimento, o di quanti si trovano in situazioni di grande fragilità e conflitto all’interno della loro stessa famiglia.  I gap sociali, psicologici, biologici, o combinati si aggraveranno tanto più questa situazione perdurerà.

Alleanza per l’Infanzia si è fatta sentire su questo punto con un comunicato di dieci giorni fa, che chiama tutti, governo nazionale  e amministrazioni locali, operatori dei servizi educativi e socio-sanitari, Enti del Terzo Settore, insomma tutti, ad impegnarsi, ciascuno per quanto sa e può fare, affinché l’epidemia non causi, oltre alle tante vittime dell’oggi, anche una perdita difficilmente reversibile di opportunità fondamentali per lo sviluppo, e di giorni e settimane in cui tutti i bambini  e tutte le bambine possano godere di ciò a cui hanno pieno diritto.  

Questo messaggio ne riprende e sviluppa il tema portante.    

Stress, Resilience, and the Role of Science: Responding to the Coronavirus Pandemic

by Jack P. Shonkoff, M.D.

Jack P. Shonkoff

The COVID-19 pandemic has the capacity to affect every person in the
world—and how each individual responds can potentially affect everyone
else. In addition to the efforts of courageous health care providers,
first responders, and a wide range of workers providing other vital
services, countless numbers of selfless individuals are leaping into
action to meet the rapidly changing needs of people most affected by the
economic, social, and health impacts of this crisis. We at the Center on
the Developing Child especially wish to honor and support the
extraordinary efforts of our colleagues across the early childhood
community who are working tirelessly to assure the continuing
availability of essential services while focusing public attention on
the many challenges facing families with young children.
At this early stage of what is sure to be a long-term challenge, two
lessons are already clear.
(1) The immediate effects and long-term impacts of this rapidly changing situation will not be evenly distributed. The stresses of caregiving (for children as well as for adults at greater risk) are rising for
everyone. For the millions of parents who were already struggling with
low-wage work, lack of affordable childcare, and meeting their family’s
basic needs from paycheck to paycheck, the stresses are increasing
exponentially. When unstable housing, food insecurity, social isolation,
limited access to medical care, the burdens of racism, and fears related
to immigration status are added, the toxic overload of adversities can
also lead to increasing rates of substance abuse, family violence, and
untreated mental health problems. We cannot lose sight of the massive
consequences of these threats to the health and development of our most
vulnerable children and their families—now and for years to come. Yet
our hope comes from the dedicated, creative individuals and
organizations that are innovating minute by minute to overcome barriers
in collaboration with the people they serve—often in the face of threats
to their own health and economic well-being. We salute these inspiring
efforts and we pledge our support in whatever way we can.
(2) Acting on the best available and most credible scientific knowledge has never been more essential, yet science by itself does not have all the answers. Coming from two very different areas of research, the most
highly relevant science-based messages are urging both supportive
relationships and social distancing
as critical priorities. Prolonged
physical separation is absolutely necessary to slow down the progression
of a pandemic; responsive social interaction is essential for
strengthening resilience in the face of adversity. Reconciling these
conflicting necessities and developing effective strategies requires the
combined wisdom of rigorous scientific thinking, on-the-ground
expertise, and the lived experiences of a wide diversity of people and
communities.
This is a moment in time for all of us to stretch the limits of our
abilities and the boundaries of our creative capacities. Our Center is
assembling easily accessible and actionable scientific knowledge for
supporting the developmental needs of young children and their families
in this current context—and we’re eager to learn from your efforts so we
can, in turn, use our platform to share those insights with others.
We’re also mobilizing our website and social media channels to shine a
bright light on the rich resources available from many other
organizations.
The question is not whether we will get through the ordeal that lies
ahead—because we will. The important questions are how well we can work
together to protect all young children and their families and how much
we will learn from this unprecedented challenge and make necessary
changes for the future. Please remain connected, stay safe, and share
your creative ideas so we can all learn from them.

Jack P. Shonkoff, M.D.
Director
Center on the Developing Child at Harvard University

Leggi il post sul sito del CDC:
Stress, Resilience, and the Role of Science: Responding to the Coronavirus Pandemic